انسداد مجرای ادرار

انسداد مجرای ادرار

مقدمه
در این راهنما اطلاعات مفیدی برای آگاهی شما نسبت به تنگی و انسداد مجرای ادراری در آقایان ارائه شده است و با مطالعه ی آن میتوانید با داشتن اطلاعات بیشتر و با کمک پزشک خود ، یک راه درمانی مناسب را انتخاب کرده و از زندگی خود بیشتر لذت ببرید.
مشاوره‌ی رایگان
در هر زمان که نیاز به راهنمایی ، آموزش و حمایت داشته باشید ما در کنار شما هستیم ، اینکه شما درک بهتری از مشکلتان و انتخاب راه حلی مناسب برای آن داشته باشید هدف کارشناسان علمی ما می باشد . شما می توانید مشاوره را به صورت حضوری و یا تلفنی دریافت کنید ، پاسخ تمام سوالات خود در مورد انسداد و تنگی مجرای ادراری بگیرید.

 

تنگی مجرای ادراری چیست؟
مجرای ادرار ( پیشآبراه ) لوله‌ای است که ادرار را از مثانه به بیرون از بدن هدایت می‌کند ، معمولاً قطر مجرای ادرار به اندازه است که جریان ادرار به راحتی از آن عبور کند . در مجرا پوشش مخاطی بسیار ظریفی وجود دارد ، تنگی مجرای ادرار بیماری ای است که در آن قطر مجرای ادرار براثر زخم ناشی از تورم ، آسیب یا عفونت باریک شده باشد و جریان خروج ادرار از آن محدود شود که عمدتا در مردان دیده می‌شود.


مجرای ادراری نرمال و مجرای ادراری دچار تنگی
تصویر مجرای ادراری سالم و معیوب

علائم و نشانه‌های تنگی مجرای ادراری
اغلب فرایند ایجاد تنگی مجرای ادراری آهسته بوده و علائم بصورت تدریجی ایجاد می شوند . شایع ترین علامت بالینی ، علائم انسدادی ادرار ، کاهش جریان ادار ، قطره ای خارج شدن آن و خارج شدن ادرار به صورت تاخیری و همراه با مکث و زور زدن فراوان و نیز احساس عدم تخلیه کامل مثانه پس از دفع ادرار می باشد . دوشاخه شدن ادرار ، درد هنگام ادرار کردن ، تکرر ادرار و احساس نیاز فوری به ادرار کردن، عفونت مکرر ادرار ، سوزش ادرار و آبسه و تجمع عفونت در نشیمنگاه یا بیضه ها هم می توانند از علایم تنگی مجرای ادرار باشند.

 


باید توجه داشت که در افراد مسن، بزرگی پروستات خوش خیم نیز می تواند این علائم را ایجاد کند.

 

علل ایجاد تنگی در مجرا
در گذشته مهم ترین علت تنگی مجرای ادراری به دلیل شیوع بیماری های جنسی مانند سوزاک و التهاب مجرای ادراری بوده است اما امروزه شایع ترین علت آسیب های وارده به مجرای ادرار می باشند (بر اثر سونداژ ، تصادفات ، چاقو و گلوله ) همچنین می تواند به علل مادرزادی ( نادر ) و یا ایسکمیک ( به دنبال جراحی های قلبی و عروقی وسیع ) ، تومور مجرا و رادیوتراپی نیز اشاره کرد. گاهی هم تنگی مجرای ادرار ناشی از عوارض جراحی‌های انجام شده قبلی ، بخصوص پروستات است

تصویر مرد در حال دویدن

انسداد مجرای ادراری چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان ممکن است از چندین رویکرد برای تشخیص تنگی مجرا استفاده کنند ، ممکن است پزشک شما در مورد بیماری‌های گذشته‌ و یا سوابق درمانی شما سوال بپرسد.

انجام معاینه فیزیکی : یک معاینه فیزیکی ممکن است بتواند به پزشک کمک کند تا وجود یک و یا چند محل تنگی در مجرا را شناسایی کند.

تصویربرداری : یکی از روش های تشخیص تنگی مجرای ادرار ، تصویربرداری ، عکس رنگی از مجرا RUG یا اورتروگرافی رتروگرید می باشد . از سونوگرافی نیز میتوان برای بررسی بافت نرم و عروق مجرا بهره برد.

سیستوسکوپی :
در این روش با استفاده از سیستوسکوپ ( دستگاهی متشکل از یک لوله باریک ، دوربین و نور ) داخل مجرای ادرار و مثانه مورد مشاهده و بررسی قرار میگیرد.

انجام آزمایشات :
برای تشخیص ، پزشک ممکن است تصمیم به انجام یک یا چند آزمایش نیز بگیرد مانند تست یورودینامیک که اندازه‌گیری میزان جریان در هنگام ادرار می باشد و یا تست کشت ادرار به منظور بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی ادرار برای تعیین وجود باکتری‌ها ( یا خون ).

تصویر معاینات مجاری ادراری

چگونه تنگی مجرا را برطرف کنیم ؟
بدون درمان، شما همچنان در تخلیه مشکل خواهید داشت. ممکن است عفونت‌های ادراری و بیضه‌ای یا سنگ ایجاد شود. همچنین احتمال احتباس ادرار وجود دارد. (هنگامی که شما نمی‌توانید ادرار را تخلیه کنید) که می‌تواند منجر به بزرگ شدن مثانه و مشکلات کلیوی شود . برای درمان تنگی مجرای ادراری دارویی وجود ندارد و انتخاب روش درمان مناسب بر اساس نظر پزشک و محل و شدت تنگی و نیز بر اساس سن و سابق پزشکی بیمار و شرایط وی از جمله شرایط قلبی ، فشار خون و دیابت و غیره متفاوت خواهد بود. روشهای درمان عمدتا سه دسته میباشند :

تصویر اتاق عمل
 
1) روش های اندوسکوپیک شامل اتساع یا دیلاتاسیون و یورتروتومی داخلی :

برای انجام دیلاتاسیون، پزشک از از ابزاری به نام دایلاتور (گشادکننده) و یا سوندهای فلزی یا فیلی فورم، به تدریج و بدون اعمال فشار استفاده میکند. پس از دیلاتاسیون معمولا بیمار باید تحت نظارت پزشک قرار می گیرد. اگر تنگی مجدد و به سرعت عود کند، ممکن است به شما آموزش داده شود تا برای جلوگیری از بازگشت، گاها یک کاتتر (سوند) وارد کنید. سونداژهای مکرر توسط خود فرد (CIC) گاها نیاز است تا مطابق دستور پزشک تا بیش از 6 ماه انجام گیرد.

عوارض جانبی شامل خونریزی و عفونت است. گاهی اوقات ممکن است یک «مسیر کاذب» یا کانال دوم نیز در مجرا تشکیل شود.

زمانی که تنگی مجرای ادرار پس از انجام دیلاتاسیون در فاصله زمانی کوتاهی عود کند یورتروتومی انجام می شود . یورتروتومی ، بریدن و پاره کردن محل تنگی با تیغ مخصوص و یا لیزر است که معمولا تحت بی حسی از کمر و یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود. یک کاتتر ممکن است در پیشابراه جهت باز نگه داشتن مسیر و بهبود زخم قرار داده شود ، در این روش نیز مانند روش قبلی احتمال عود مجدد وجود دارد که این امر بسته به میزان و شدت تنگی می باشد.

تصویر فرد دچار انسداد مجاری ادراری

2) روش های جراحی باز و اورتروپلاستی :

این شیوه جراحی نیاز به تبحر و مهارت زیاد دارد ، تحت بی هوشی عمومی و در مواردی که با روشهای اندوسکوپیک نتوان تنگی مجرا را درمان کرد از روش های جراحی باز یا اورتروپلاستی به عنوان یک روش استاندارد استفاده می‌شود ، یعنی برداشتن بافت ناسالم در قسمت تنگی طی جراحی و سپس بازسازی توسط پیوند که ممکن است یک مرحله ای یا دو مرحله ای باشد همچنین ممکن است از بافت مخاط دهان برای ترمیم محل تنگی مجرای ادرار استفاده شود. به طور کل روشهای جراحی باز متفاوت هستند و انتخاب آنها وابسته به نوع تنگی ، طول ، تعداد و علت تنگی است. بعد از جراحی مدتی در بیمارستان بستری می شوید و معمولا سوند ادراری به مدت 2 تا 3 هفته ( تا زمان جوش خوردن محل پیوند ) استفاده می شود

طبق جدیدترین مقالات و مطالعات انجام شده میزان موفقیت در 55 ماه پیگیری 78% الی 81٪ است

بروز عوارض جراحی در تنگی های پیچیده مجرای ادراری قدامی در آلت تناسلی شایع تر بوده است . عوارض از خفیف و موقتی تا شدید و پیچیده است . گذشته از عود تنگی ، عوارض بعد از عمل شامل ( عوارض دیررس ) اختلال در نعوظ ، بی اختیاری در دفع ادرار و )عوارض احتمالی زودرس( شامل اکیموز و تورم کیسه بیضه ، آسیب رکتوم ، عفونت دستگاه ادراری ، اوروسپسیس و post void dribbling and urethral sacculation میباشند . *عوارض جراحی مجاری ادرار به طور مستقیم با محل تنگی ، روش جراحی ، نوع بافت جایگزین ، طول تنگی ، مهارت جراح و انتخاب بیمار ارتباط دارد.

تصویر استنت یوونتا
3) استنت تنگی مجرای ادراری ( یوونتا ) :

جهت حفظ باز بودن مجرای ادرار و جلوگیری از عود مجدد تنگی ، استنت‌های یوونتا برای یک دوره ی سه الی شش ماهه ( به تشخیص پزشک ) در مجرای ادرار به شکل سرپایی قرار گرفته و پس از آن بیمار مرخص می شود . جنس این استنت از آلیاژ نیکل و تیتانیوم است که توسط روکشی سیلیکونی پوشیده شده تا از رشد بافت به درون استنت جلوگیری نماید . روش کارگذاری استنت‌ یوونتا به صورت اندوسکوپی و از طریق سیستوسکوپ است.
ابتدا مجرا طبق روش اتساع و یا اورتروتومی باز شده و سپس در آن محل استنت قرار داده میشود تا در طول مدت قرار گیری آن ، بافت اپیتلیال مجرا در اطراف استنت شکل بگیرد و خطر رشد مجدد بافت و تنگی را به حداقل برساند . این روش ، درمانی کم تهاجمی ، ساده ، کم خطر ، مفید و آندوسکوپیک می باشدکه به عقیده بسیاری از پزشکان میتوان آن را روشی موثر ، میان اورتروتومی و اورتروپلاستی دانست تا با عوارضی کمتر از جراحی باز و نتایجی به مراتب بهتر از اورتروتومی به نتیجه درمانی مطلوب رسید . استنت مجرای ادرار یوونتا دارای مشخصات ایمنی رضایت بخشی با عوارض کم است . عدم مهاجرت و آسیب رساندن به مخاط سالم ، از دستاوردهای اصلی این نسل جدید از استنت های ادراری است.

طبق جدیدترین مقالات و مطالعات انجام شده میزان موفقیت استنت‌های مجرای ادرار یوونتا در تنگی های ناحیه بولبار 82% می‌باشد.

 
پرسش های متداول
  • آیا استنت یوونتا مشابه استنت های نسل قدیم و یا فنر است ؟
    خیر ، استفاده از فنرها در درمان تنگی مجرای ادرار برگشت پذیر سال است که منسوخ شده و پزشکانی که با تکنولوژی های درمانی نوین در دنیا آشنایی دارند به خوبی می دانند که استنت های نسل جدید با فنرها و استنت های قدیمی از هر لحاظ متفاوت و هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند.
  • مدت زمان بهبودی بعد از کارگذاری استنت یوونتا چه مدت است ؟
    اکثر مردان همان شب و یا یک روز پس از جراحی به خانه باز می گردند و به فعالیت های عادی خود می پردازند. زمان بهبودی برای هر فردی متفاوت می باشد
  • آیا می توان با داشتن استنت یوونتا فعالیت جنسی داشت؟
    بله
  • آیا بعد از تعبیه استنت مجرای یوونتا می توانم به فعالیت های روزانه و تفریحی خود بپردازم؟
    بله افراد می توانند به زندگی عادی برگردند و مانند قبل به تفریحات و فعالیت روزانه خود ادامه دهند
  • آیا در صورت عود مجدد تنگی می توان برای یک دوره مجدد از استنت مجرای ادراری یونتا برای باز نگه داشتن و ترمیم مجرای ادرار بهره برد؟
    بله
  • در زمان وجود استنت یوونتا در مجرای ادرارم چه فعالیت هایی نباید بکنم ؟
    دوچرخه سواری ، اسب سواری ، پرش از ارتفاع.
  • در طی مدت داشتن استنت یوونتا، کی باید به پزشکم مراجعه کنم؟
    مطابق با دستور پزشکتان شما باید به ایشان مراجعه نمایید، همچنین در مواردی که هر گونه علائم غیر طبیعی، ترشح و عفونت مجرای ادرار و یا احساس سوزش و درد شدید داشتید.
ملاحظات مهم :
  • استنت مجرای ادرار یوونتا تحت هیچ شرایطی نباید بیشتر از مدت شش ماه مدام در مجرای ادرار قرار بگیرد و حتما باید حداکثر پس از گذشت شش ماه از زمان تعبیه ، توسط جراح خارج گردد. تعیین مدت ماندگاری استنت از یک ماه تا شش ماه به نظر جراح شما بستگی دارد.
  • همواره با هر روش پزشکی، عوارضی ممکن است رخ دهد. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای مربوطه صحبت کنید.
  • قبل از ترخیص هر نوع مسئله ی احتمالی را به پزشک خود اطلاع دهید. •نوشیدن آب فراوان در طی دوره داشتن استنت می تواند مفید باشد.

    تائوونگ مدیکال
لوگوی تائوونگ مدیکال

شرکتی بسیار معتیر در کره‌ی جنوبی که تولید آن با طراحی منحصر به فرد خود شامل انواع استنت‌های قلبی ، ریوی، گوارشی و ادراری می باشد . استنت‌های این کمپانی با طراحی نوآورانه ، با کیفیت و عملکرد بالا در درمان مشکلات ادراری شامل تنگی و انسداد مجرای ادراری و حالب بسیار موثر بوده است . تائوونگ مدیکال موفق به دریافت گواهینامه های صلاحیت محصول در ژاپن ، ایالات متحده آمریکا، چین، کانادا، روسیه شده و محصولات آن در بیش از 79 کشور دنیا استفاده می شود

منابع

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

www.ncbi.nlm.nih.gov

en.wikipedia.org

www.healthline.com

www.urologyhealth.org

www.mayoclinic.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *