درمان قطعی شب ادراری کودکان

تصویر کودک و عروسک

شب ادراری (Enuresis) چیست؟
عدم توانایی درکنترل دفع ادرار در شب را Enuresis می‌گویند . شب ادراری ، ادرار کردن غیر ارادی است که هنگام خواب شب ، بعد از سنی که فرد باید بتواند مثانه خود را کنترل کند رخ می‌دهد، حدود 20% از کودکان در سن 5 سالگی با این مشکل روبرو هستند و تا 10% هنوز در سن 7 سالگی مشکل دارند. همچنین در اواخر نوجوانی ، برآورد میزان شیوع بین 1 تا 3 درصد در کودکان ‌می‌باشد. شب ادراری در پسران 2 تا 3 برابر شایع تر از دختران است.

شب ادراری اولیه (PNE)
اگر کودک از ابتدای تولد هنوز در شب ادرار می‌کند به این حالت شب ادراری اولیه می‌گویند.

شب ادراری ثانویه (SNE)
شب ادراری ثانویه شرایطی است که حداقل شش ماه – یا حتی چندین سال – پس از آنکه فرد کنترل مثانه خود را آموخت، ایجاد می شود.

تصویر کودک شرمسار

درمان دارویی برای حل معضل چیست ؟
داروهایی که برای حل مشکل تأیید شده اند که باید حتما توسط پزشک تجویز شوند . یکی از معایب داروها این است که معمولاً تاثیر آن ها می تواند موقتی باشد ، در برخی از کودکان پس از قطع مصرف ، مجدد مشکل بروز می‌کند همچنین از برخی عوارض مصرف دارو می توان به اضطراب ، بیخوابی ، از دست دادن اشتها و غیره اشاره کرد.
احساس بیمار بودن و الزام به مصرف دارو برای کودکان خوشایند نیست و عمدتا راغب به مصرف داروها نیستند.

 

چگونه رفتار درمانی مناسبی در پیش بگیریم ؟
انجام این روش‌ها نیاز به همکاری والدین و کودک دارد و اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند اثر آن پایدارتر ( اغلب دایمی ) و عود آن از تمام روش های دیگر کمتر است.

  • تربیت مثانه
  • تقویت مسئولیت پذیری
تصویر تخت کودک

درمان با روش رفلکس شرطی دستگاه هشدار دهنده شب ادراری

 

دستگاه هشدار دهنده
دستگاه هشدار دهنده‌ی شب ادراری بلافاصله خیس شدن لباس زیر شخص را احساس می کند و با زنگ و لرزشی که ایجاد می کند، کودک را در همان ابتدای خیس کردن بیدار می کند. به این ترتیب شخص از خواب بیدار شده جلوی ادامه کار را می گیرد و برای ادامه دفع ادرار به دستشویی می رود زمانی که این کار برای چند روز تا چند هفته تکرار شود به تدریج کودک با زمان پرشدن مثاله‌اش آشنا می‌شود و یاد می‌گیرد که بلافاصله پس از احساس پرشدگی مثانه از خواب بیدار شود و به طور ارادی اقدام به دفع ادرار کند ، با گذشت زمان ، کودک باید بیاموزد که هر زمان مثانه‌اش پر می‌شود، قبل از به صدا در آمدن زنگ بیدار شود. میزان موفقیت دستگاه، با صرف نظر از سن افراد 76٪ می‌باشد . میانگین زمان درمان برای رسیدن به خشکی 8 /30 ± 1 /62 روز است استفاده از این دستگاه معمولا هر شب ادامه دارد ، تا زمانی که فرد به مدت ۲ تا 4 هفته بتواند بدون خیس کردن رختخواب خود تا صبح بخوابد ، مرحله دوم تمرین پس از درمان موفقیت آمیز با آلارم ، می‌تواند خطر شروع دوباره خیس کردن تخت را کاهش دهد. در مرحله دوم آموزش، کودک می‌تواند بیدار شدن سریع را با مثانه به خصوص پر ، نیز بیاموزد.

تصویر دستگاه آلارم شب ادراری

توصیه به والدین
در حال حاضر درمان های متفاوتی برای رفع مشکل کودکانی که دچار این معضل هستند وجود دارد. درمان دارویی و درمان با روش شرطی سازی. درمان دارویی راه حل قطعی درمان نیست بلکه تنها کنترل کننده است و استفاده از این روش ممکن است مثل داروهای دیگر دارای عوارضی باشد به عقیده بسیاری از متخصصین درمان قطعی و بهترین راه حل نهایی ، درمان بر مبنای شرطی سازی و با کمک دستگاه هشدار دهنده شب ادراری است
والدین باید کودک را همراهی کنند ، اما خود کودک به مرور مسئله را یاد می گیرد و مسئولیت را قبول می کند.

منابع

https://kidshealth.org/en/teens/enuresis.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov

https://www.kidney.org

تصویر کودکان با لباس ابرقهرمانی

آدرس: تهران، بزرگراه حکیم (غرب)، خیابان پیامبر (مرکزی)، خیابان مطهری، پ لاک 5، واحد 7.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *