در مورد پروتز بیضه بیشتر بدانید

پروتز بیضه

پروتز بیضه چیست؟

پروتز بیضه ابزاری مصنوعی است که به جای بخشی از بدن جایگزین می شود . برای بسیاری از افراد ، اولین نوع پروتزی که احتمالاً در ذهن آنها ایجاد می شود ، فقدان پا یا بازو است . با این حال ، انواع دیگری از پروتز نیز موجود است . هنگامی که یک مرد بدون بیضه متولد می شود یا یکی از آنها به دلیل آسیب دیدگی یا بیماری برداشته شود ، می توان از پروتز برای پر کردن فضای خالی بیضه استفاده کرد. کیسه بیضه کیسه ای است که بیضه ها را در خود نگه می دارد. پروتز تنها برای بهبود ظاهر و کاهش تاثیرات روانی استفاده می شود و هیچ یک از عملکرد های یک بیضه ی واقعی را ندارد . در اغلب موارد، افرادی که سال ها بعد از تولد یکی از بیضه های خود را از دست دادند نسبت به گروهی که از هنگام تولد فاقد آن بودند، درخواست بیش تری برای گذاشتن پروتز دارند.

پروتز بیضه

چه شرایط یا حوادثی باعث فقدان یک بیضه میشوند؟

  • برداشت بیضه به دنبال عفونت.
  • برداشت بیضه به جهت درمان سرطان بیضه.
  • بد شکلی و یا فقدان در هنگام تولد ( مادرزادی )
  • عدم نزول بیضه در کیسه اسکروتوم (نهان بیضگی)
  •  به عنوان بخشی از جراحی تغییر جنسیت از زن به مرد کاربرد دارند.
  •  برداشت آن به دنبال جراحی های پیچ خوردگی، ضربه یا پارگی بیضه.

خصوصیات یک پروتز خوب و مطلوب چیست؟

  • بیمار با آن احساس راحتی داشته باشد.
  • بیشترین شباهت را با بیضه طبیعی داشته باشد.
  • در برابر فشار و ضربانات مکانیکی مقاومت داشته باشد.
  • از نظر سفتی، وزن و قوام همانند یک بیضه طبیعی باشد
  • هیچ واکنش شیمیایی ایجاد نکند و باعث ایجاد التهاب نشود.
نماد جنسیت مرد

پروتزهای سالین فیلد بیشتری شباهت را در این مورد با بیضه های طبیعی دارند.

چه محدودیت هایی برای استفاده از پروتز بیضه در افراد وجود دارد؟

  1. افراد دیابتی.
  2. سابقه ی جراحی در اسکروتوم.
  3. افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف می باشند.
  4. افرادی با وجود عفونت در هر جایی از بدن خصوصا عفونت مزمن در مجرای ادرار.

روش کاشت پروتز (بیضه به طور) چگونه میباشد ؟

  1. بیمار تحت بیهوشی عمومی و یا موضعی قرار می گیرد.
  2. این جراحی ممکن است به صورت سرپایی انجام شده و یا فقط نیاز به بستری کوتاه مدت داشته باشد.
  3. برش معمولاً در قسمت پایین کشاله ران یا کیسه بیضه صورت می گیرد.
  4. یک فضای توخالی برای جاگذاری پروتز ایجاد می شود.
  5. پروتز کاملاً مناسب با آناتومی و اندازه ی بیضه ی موجود شما برایتان انتخاب و کار گذاشته می شود.
  6. ایمپلنت می چرخد به طوری که در موقعیت قرار گرفته و در آنجا ثابت شود.
  7. برش ایجاد شده را می بندند.

به طور معمول، روش‌های ایمپلنت بیضه نسبتا ساده هستند و 20 تا 40 دقیقه طول می‌کشند.

روش پروتز بیضه

پروتز بیضه به منظور جایگیزینی بیضه به اندازه، شکل و قوام طبیعی آن طراحی و ساخته شده است . پروتز های بیضه از نوع سالین فیلد (استاندارد) بسیار شبیه به بیضه طبیعی می باشند و احساس یک بیضه طبیعی را ایجاد می کنند این شیوه برای افرادی که فاقد بیضه بوده و یا به دلایل مختلفی بیضه های خود را طی جراحی برداشته اند به عنوان یک جایگزین به جهت حفظ ظاهر طبیعی پیشنهاد می شود.

به طور کلی دو نوع پروتز بیضه وجود دارد:

لایه های تشکیل دهنده پروتز
  1. پروتز سیلیکونی سفت و توپر
  2. پروتز سیلیکونی سالین فیلد (قابل پر شدن با سرم فیزیولوژی هستند)

سایز پروتزهای بیضه

  1. خیلی کوچک ، ابعاد 2.7 در 2.1 سانتیمتر ، حجم 6 سی سی
  2. کوچک ، ابعاد 3.2 در 2.6 سانتیمتر ، حجم 12 سی سی
  3. متوسط ، ابعاد 4.1 در 2.9 سانتیمتر ، حجم 18 سی سی
  4. بزرگ ، ابعاد 4.7 در 3.2 سانتیمتر ، حجم 22 سی سی
  5. خیلی بزرگ ، ابعاد 5.1 در 3.2 سانتیمتر، حجم 26 سی سی

ابعاد فوق نیازهای هر سنی را برآورده می کنند. برای جراحی پروتز بیضه نیاز به یک روز بستری در بیمارستان است. از یک شکاف کوچک در ناحیه کشاله ران پروتز بیضه در داخل کیسه بیضه قرار داده شده و به کیسه بیضه ثابت می شود. این جراحی مستلزم مراقبتهای بسیار دقیق است. شب قبل از عمل اطاق جراحی با اشعه کاملا استریل می شود و حین جراحی مثل تمامی جراحی های دیگر باید فوق العاده مراقب بود که آلودگی و عفونت اتفاق نیفتد.

پروتزهای سالین فیلد سیلیکونی علاوه بر ابعاد ( قطر بزرگ و قطر کوچک پروتز ) ، بر مبنای حجم (سی سی) نیز قابل اندازه گیری می باشند.

پروتزهای سالین فیلد سیلیکونی (استاندارد)

پروتر بیضه

پروتزهای سالین فیلد سیلیکونی شامل یک محل تزریق خودچسب در یک طرف است که به پزشک اجازه می‌دهد‌ تا ایمپلنت را به راحتی با محلول استریل سالین قبل از جراحی پر کند همچنین یک تب سیلیکونی وجود دارد که پزشک می‌تواند برای بخیه زدن پروتز در یک محل مناسب از آن استفاده کند. به طور کلی این روش به شرح زیر است : بیمار تحت بیهوشی عمومی (کل بدن) یا بیهوشی موضعی قرار می‌گیرد. جراحی ممکن است به صورت سرپایی انجام شود یا تنها به مدت کوتاهی بستری شدن در بیمارستان نیاز باشد. برش معمولا در قسمت پایین کشاله ران یا کیسه‌ی بیضه ایجاد می‌شود. سپس یک کیسه برای پروتز ایجاد می‌شود.

پروتز بیضه از بغل

استفاده از ایمپلنت بیضه چه مزایای دارد ؟

پروتز بیضه نه تنها از نظر زیبایی اهمیت دارد، بلکه می‌تواند کیفیت زندگی مردان را بهبود ببخشد . کیسه‌ی بیضه از نمای بیرونی به همان شکل قبلی ظاهر می‌شود ، اکثر بیمارانی که ایمپلنت بیضه انجام داده‌اند می‌گویند که این عمل باعث می‌شود در مورد خودشان احساسات بهتری داشته باشند . در صورت وجود مشکل، راحت برداشته می‌شود . ایمپلنت در ابعاد بسیار کوچک تا ابعاد بزرگ موجود است بنابراین می‌توانند از نظر سایز با سایر بیضه‌ها همانند باشند . جراحی برای قرار دادن ایمپلنت بیضه می‌تواند بصورت سرپایی در حدود کمتر از یک ساعت انجام شود و بیمار معمولا در همان روز به خانه بر می‌گردد . بهبودی تنها طی چند روز حاصل می گردد.

عوارض احتمالی ایمپلنت بیضه :

در گذاشتن هر نوع پروتز باید بهترین نوع آن انتخاب شود تا از میزان عوارض کاسته شود.پروتز بیضه مانند سایر پروتزهای پزشکی یک جسم خارجی است و احتمال کمی وجود دارد که بدن بر علیه آن واکنش منفی نشان دهد و یا پروتز ممکن است دچار پارگی، نشت یا هر دو شود که در این صورت حذف ایمپلنت ضروری است. بهترین ماده ای که بدن سازگاری زیستی خوبی با آن دارد سیلیکون است.در صورت بروز هر گونه مشکل، خارج کردن پروتز نسبتاً آسان است

امروزه صدها هزار نفر در سرتاسر دنیا از پروتز بیضه استفاده می کنند.

پرسش های متداول

با داشتن پروتز هم می توانم به اوج لذت جنسی ( ارگاسم ) برسم ؟

بله پروتز آلت مشکل فقدان بیضه شما را از نظر ظاهری  برطرف می کند و اگر قبلا به ارگاسم می رسیدید همچنان هم می توانید به ارگاسم برسید. در دو مسئله متفاوت هستند.

پس از جراحی کاشت پروتز بیضه چه مواردی ممکن است داشته باشم ؟

درد ناراحتی و حساسیت به لمس در ناحیه جراحی حداقل برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول انتظار می رود . پزشک داروهای مسکن درد را طبق نیاز تجویز می کند . پانسمان حداقل برای چند روز باید باقی بماند . توانایی ادرار کردن نباید تحت تاثیر قرار گیرد. استفاده از محافظ کیسه بیضه توصیه می شود . ممکن است نیاز باشد در شرایطی به ویژه خطر ابتلا به عفونت، از آنتی بیوتیک ها استفاده شود . پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین ، دوچرخه سواری ، و یا انجام فعالیت های شدید بدنی حدود یک ماه پس از جراحی.

پس از جراحی پروتز نیاز به تعویض و عمل جراحی مجدد دارد ؟

بصورت طبیعی و در صورتی که مسئله ی خاصی بوجود نیاید ، خیر نیاز به تعویض و عمل جراحی مجدد پیدا نخواهد کرد و مادام العمر خواهد بود. 

دستورالعمل‌های پس از بی‌هوشی :

بهتر است تا روز بعد از جراحی ، از تصمیم‌گیری‌های مهم اجتناب کنید ، زیرا متابولیسم برخی از مواد بی‌هوشی ، دیرتر رخ می‌دهد و می‌تواند توانایی شما برای انجام کارها را مختل سازد . بنابراین از خوردن نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید. از رانندگی و یا کار با ماشین آلات سنگین به مدت ۴۸ ساعت خودداری کنید . تا روز بعد از جراحی ، از خوردن وعده‌های غذایی سنگین و یا بزرگ پرهیز کنید ، زیرا هضم وعده غذایی سنگین ممکن است برای شما دشوار باشد ، همچنین از خوردن غذاهای پرادویه و چرب اجتناب کنید.

هزینه جراحی پروتز بیضه چقدر است ؟

هزینه ها شامل هزینه‌ی تهیه ایمپلنت بیضه یا خود پروتز است که متفاوت می‌باشد . برای مردانی که نیاز به دو ایمپلنت دارند هزینه آن دو برابر می‌شود . هزینه دوم مربوط به اتاق عمل است . این قیمت‌ها بسته به اینکه عمل در یک مرکز جراحی سرپایی که دارای هزینه‌ی کمتری است یا در بیمارستان که گران‌تر است انجام شود ، بسیار متغیر می‌باشند . بیمارستان‌های مختلف دارای هزینه‌های مختلف هستند . هزینه‌ی بیهوشی و دستمزد جراح برای جراحی ایمپلنت بیضه ، که معمولا متخصص ارولوژی این کار را انجام می‌دهد.

ملاحظات :

همواره با هر روش پزشکی، عوارضی ممکن است رخ دهد. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای مربوطه صحبت کنید. کاشت پروتز آلت نیاز به عمل جراحی دارد و خطرات ناشی شامل عفونت، سوء عملکرد و درد می باشد. این احتمالات هرچند کم وجود دارد .قبل از ترخیص هر نوع مسئله ی احتمالی را به پزشک خود اطلاع دهید .در صورت بروز موارد زیر بایستی با پزشک خود تماس بگیرید . تب، احساس درد شدید ، جمع شدن مایعات اطراف بیضه ، کبودی و خون مردگی ، احساس ناراحتی و تپش نبض در محل و جابجا شدن پروتز.

تصویر زوج دست در دست در ساحل

از همراهی شما عزیزان سپاس گذاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *