انسداد حالب چیست و چه راه هایی برای درمان آن وجود دارد ؟

تصویر مرد ورزشکار

برای درک انسداد حالب بهتر است ابتدا به شناخت سیستم ادراری بپردازیم ؛ دستگاه ادراری از چهار قسمت اصلی تشکیل شده می شود که عبارتند از کلیه ، حالب ، مثانه و مجرای ادرار . دو لوله حالب به طول تقریبی 25 سانتی متر ( در یک فرد بالغ ) ، کلیه ها را به مثانه وصل می کنند. هر گونه انسداد در مسیر حالب راه خروجی کلیه ها را مسدود می کند و ممکن است عملکرد کلیه را مختل سازد.هر چه زمان انسداد طولانی تر باشد احتمال آسیب به کلیه بیشتر خواهد بود، بنابراین هر چه سریعتر باید عامل انسدادی حالب برطرف گردد.
به صورت کلی عامل انسدادی ممکن است درون لوله حالب باشد که به آن انسداد داخلی گفته می شود و یا عامل انسدادی به صورت توده ای از خارج بر روی حالب فشار بیاورد که به آن انسداد خارجی می گوییم.

تصویر آناتومی بدن و مجاری ادراری
به ترتیب کلیه ، حالب و مثانه در تصویر مشخص شده اند

شایعترین عوامل ایجاد انسداد مجرای ادراری عبارتند از :

• سنگ حالب
  • پرتو درمانی
  • تومورهای درون حالب
  • ضربه و آسیب‌دیدگی میزراه یا لگن
  • استفاده‌ی متناوب یا طولانی‌ مدت از سوند ادراری
  • تنگی و یا ناهنجاری مادرزادی و غیرهضربه و آسیب‌دیدگی میزراه یا لگن
  • دستکاری های پزشکی از جمله وارد کردن وسیله‌ای مانند اندوسکوپ به درون حالب
  • اندومتریوز رحم و فشار جنین بر روی مثانه در زنان و متورم شدن و التهاب پروستات در مردان
  • اثر فشاری رشد بافت در اندام های داخلی و نزدیک به حالب: مانند تومورهای سرطانی و غیر سرطانی
  • التهاب بلند مدت دیواره حالب که معمولا به دنبال بیماری هایی نظیر سل یا بیماری های انگلی رخ می دهد

علائم و نشانه های انسداد حالب

انسداد حالب ممکن است هیچ علامت یا نشانه ای نداشته باشد ، علائم و نشانه هایی که در این انسداد رخ می دهد بسته به ناقص یا کامل بودن ، چگونگی شکل گیری آن و یک طرفه و یا دو طرفه بودن انسداد ، متفاوت می باشد . اما به طور کلی علائم وجود انسداد در حالب عبارتند از درد در ناحیه ی میانی پهلو ، تب ، که دلیل آن ایجاد عفونت به دنبال انسداد می باشد . تهوع و استفراغ به دلیل بالا رفتن اوره و کراتینین بدنبال اختلال در عملکرد کلیه ها ، تغییرات در حجم ادرار، وجود خون در ادرار ، عفونت های مکرر دستگاه ادراری ، فشارخون

چگونه انسداد حالب را تشخیص دهیم ؟

1- آزمایش خون و ادرار :  برای بررسی علائم عفونت و سطح خونی کراتینین.
2- سونوگرافی : برای مشاهده کلیه ها و حالب . همچنین اختلالات انسداد حالب مادرزادی ، در طول دوران بارداری را می توان توسط سونوگرافی تشخیص داد.
در سونوگرافی می توان تجمع ادرار در لگنچه کلیه و قسمت قبل از انسداد حالب را دید که به آن هیدرویورترونفروز گفته می شود.
3- سی تی اسکن : هم هیدرویورترونفروز را نشان می دهد و هم می تواند عامل انسدادی چه در داخل حالب باشد و چه در خارج آن را نشان دهد.
4- ام آر آِی : پیلوگرافی وریدی که روشی تصویربرداری برای بررسی مسیر جریان ادرار از کلیه ها تا مثانه است که توسط تزریق وریدی ماده حاجب انجام می گیرد.
5- اسکن هسته ای کلیه یورتورسکوپی : که با استفاده از لنز و دوربین داخل مثانه و حالب بررسی می گردد و در صورت لزوم امکان کارگزاری استنت های حالب نیز با این روش فراهم است.

تصویر پزشک و بیمار

چگونه انسداد حالب را درمان کنیم ؟

هدف از درمان انسداد حالب ، حذف انسداد و در صورت نبود امکان حذف عامل انسدادی باز کردن مسیر حالب برای جلوگیری از آسیب کلیوی و یا ترمیم کلیه است. در صورتی که عفونت وجود داشته باشد در کنار روش های درمانی ، ممکن است از آنتی بیوتیک نیز استفاده شود . اگر انسداد حالب باعث درد شدید شود ممکن است به یک روش اورژانسی برای تخلیه ادرار از بدن به طور موقت و از بین بردن مشکلات ناشی از انسداد نیاز باشد . استفاده از استنت حالب ( دابل جی ) و نفروستومی ( تعبیه لوله ی تخلیه برای کلیه از طریق پوست ) از این دسته می باشند.
اسنت حالب دبل جی ( Dubble J ) ، لوله ای پلاستیکی است که یک سر آن در لگنچه کلیه و سر دیگر آن در مثانه قرار می گیرد تا مسیر حالب را باز نگه می دارد . نفروستومی ، لوله ای است که یک سر آن داخل لگنچه ی کلیه و سر دیگر آن از پوست خارج می گردد تا ادرار را مستقیما از کلیه خارج کند ، روش های جراحی نیز برای برطرف کردن انسداد حالب ممکن است بصورت باز ، اندوسکوپیک یا لاپاراسکوپیک انجام گیرد که انتخاب آن بستگی به علت ایجاد کننده انسداد و شرایط عمومی بیمار دارد.

استنت بلند مدت حالب یوونتا

تصویر استنت حالب
UVENTA ™ Ureteral Stent شامل یک استنت فلزی قابل کاشت به همراه سیستم جایگذاری آن است.

این استنت از یک ساختار مش مانند فلزی از جنس نیتینول انعطاف پذیر به صورت دو لایه به شکلی منحصر به فرد تشکیل شده است که یک غشای PTFE در بین این دو استنت قرار گرفته و آن را پوشانده است ، نشانگرهای رادیواپاک با هدف قرار دادن و بررسی موقعیت دقیق استنت به روی آن مستقر شده اند.

تصویر ساختار مش مانند فلزی
تصویر غشا فلزی

ویژگی های استنت بلند مدت حالب یوونتا

نسل جدید از استنت های پوشش دار و خود بازشونده به خوبی فشار انسداد بدخیم را رفع و حالب را باز نگه میدارند ، عدم رشد بافتی به درون استنت و عدم مهاجرت و جابجایی آن از خصوصیات برجسته و تفاوت ایجاد شده توسط استنت های یونتا با استنت های قدیمی می باشد.

• سازگاری بالا با بدن
  • نیروی شعاعی بهینه
  • قطر بزرگ جهت بازآزمایی
  • دارای سه لایه ( مش-غشا-مش )
  • قابلیت بررسی و دید بسیار خوب تحت فلوروسکوپی
  • دارای قابلیت خود بازشونده بر اساس حرارت طبیعی بدن
  • امکان خروج و یا تغییر دادن مکان استنت بوسیله ی نخ تحتانی آن
  • از قبل قرارداده شده و آماده شده در سیستم جایگذاری و برای تعبیه آسان
تصویر رادیولوژی انسداد حالب

موارد مصرف عبارت است از :

انسدادهای بدخیم حالب ناشی از :
سرطان های کولورکتال ، معده ، دهانه رحم ، تخمدان ، پروستات و رحم . انسداد UPJ ، تنگی ناشی از فیبروز ، فیبروز خلفی صفاقی ناشی از رادیوتراپی ، تنگی ناشی از آناستوموز پس از پیوند کلیه ، بیمار با ترس از تعویض مکرر استنتDJ و روش تعویض PCN.
مقالات اخیر نشان داده اند که استنت UVENTA یک درمان کم تهاجمی آسان ، ایمن و موثر برای تنگی حالب در پیوند کلیه است.

ملاحظات مهم

• وضعیت پزشکی هر شخص منحصر به فرد است.
  • نوشیدن آب فراوان در طی دوره داشتن استنت می تواند مفید باشد.
  • مدت ماندگاری استنت حالب یوونتا به نظر پزشک ارولوژیست شما بستگی دارد.
  • قبل از مرخص شدن از بیمارستان هر نوع مسئله احتمالی را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • همواره با هر روش پزشکی، عوارضی ممکن است رخ دهد. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای مربوطه صحبت کنید.
تائوونگ مدیکال

شرکتی بسیار معتیر در کره‌ی جنوبی که تولید آن با طراحی منحصر به فرد خود شامل انواع استنت‌های قلبی ، ریوی ، گوارشی و ادراری می باشد . استنت‌های این کمپانی با طراحی نوآورانه ، با کیفیت و عملکرد بالا در درمان مشکلات ادراری شامل تنگی و انسداد مجرای ادراری و حالب بسیار موثر بوده است . تائوونگ مدیکال موفق به دریافت گواهینامه های صلاحیت محصول در ژاپن ، ایالات متحده آمریکا ، چین ، کانادا ، روسیه شده و محصولات آن در بیش از 79 کشور دنیا استفاده می شود.

منابع

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov