بهداشت اداری در بانوان

سلامت زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شیوع عفونت های مختلف ادراری – تناسلی در زنان بالا اس و رعایت بهداشت آلت تناسلی از ورود جرم و میکروب به دستگاه دفع ادرار جلوگیری می کند.

رفتارهای بهداشتی بسیار مهمی در بروز عفونت ادراری در زنان باردار دارند.

عفونت ادراری را ممکن است هر فردی با هر جنسیتی مبتلا گردد اما آن چیزی را که باید بدانید این است که خانمها بیشتر از آقایان دچار این عارضه می گردند.

علت مهم در این زمینه وجود دارد که مهم‌ترینش، آناتومی ناحیه ادراری و تناسلی خانم‌هاست. طول مجرای ادرار در خانم‌ها خیلی کوتاه‌تر از آقایان است و همین امر، عفونت‌‌های ادراری را که عمدتا بالارونده هستند، افزایش می‌دهد. علت دوم، نزدیک بودن مقعد و واژن به مجرای ادرار است.

در هر تماس، حجم بسیار زیادی میکروب وارد مجرای ادرار می‌شود که اگر خانم به‌موقع و پس از تماس جنسی ادرار نکند یا حجم مایعاتی که استفاده می‌کند کم باشد، به عفونت ادراری مبتلا خواهدشد. عامل دیگر، قطع و وصل جریان ادرار هنگام ادرار کردن است و عدم رعایت بهداشت نیز علت دیگر است.

با رعایت بهداشت به راحتی می‌توان از بسیاری از عفونت‌های ادراری پیشگیری کرد. مهم‌ترین نکته این است که هنگام شست‌وشو و طهارت و حتی خشک کردن،‌ دست یا دستمالی که به ناحیه مقعد کشیده می‌شود، به سمت جلو نیاید. بنابراین با شستن از جلو به سمت عقب می‌توان از عفونت‌ها پیشگیری کرد. همچنین عوض نکردن لباس زیر به‌طور مرتب و وجود رطوبت و نم در آن سبب ایجاد کلونی‌های میکروبی و قارچی در لباس زیر می‌شود.

سعی کنید لباس زیرتان همیشه خشک باشد. البته برخی میکروب‌ها به نام لاکتوباسیل هم در این ناحیه هستند که در اطراف واژن زندگی می‌کنند و محیط اطراف واژن و مجرای ادرار را اسیدی و این منطقه را برای رشد باکتری‌ها نامناسب می‌کنند. حال اگر به هر دلیل این لاکتوباسیل‌ها از بین بروند، اسیدیته منطقه به هم می‌خورد و جهت رشد سایر باکتری‌ها مناسب می‌شود.

 

رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری تناسلی و نکاتی برای سالم نگه داشتن دستگاه ادراری:

کاهش مصرف کافئین:

کافئین بیش از حد می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود که در نهایت می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه، عفونت مثانه و سایر مشکلات را افزایش دهد.

 

پاک کردن از جلو به عقب مقعد (در زنان):

مقعد و رکتوم دارای تعداد زیادی باکتری هستند. پاک کردن از جلو به عقب تضمین می‌کند که باکتری‌ها با واژن تماس پیدا نمی‌کنند.

 

استفاده‌ از دستشویی بهداشتی در اغلب اوقات و احساس نیاز:

سعی کنید حداقل هر 3 تا 4 ساعت یکبار ادرار کنید. نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی در مثانه می‌تواند ماهیچه‌های مثانه را ضعیف کند.

 

نوشیدن آب زیاد:

وقتی آب کافی نمی‌نوشید، ادرار در مثانه می‌‌تواند غلیظ شود. ادرار غلیظ می‌تواند باعث سوزش هنگام ادرار شده و خطر ابتلا به عفونت مثانه یا سنگ کلیه را افزایش دهد. نوشیدن آب اضافی نیز باعث رقیق شدن مواد موجود در ادرار می‌شود که از ایجاد سنگ جلوگیری می‌کند.

 

انجام تمرینات کف لگن:

تمرینات کف لگن که به عنوان تمرینات کگل نیز شناخته می‌شود، به نگه داشتن ادرار در مثانه کمک می‌کند.ورزش‌های روزانه می‌توانند این ماهیچه‌ها را تقویت کنند که می‌تواند به جلوگیری از نشت ادرار هنگام عطسه، سرفه، بلند کردن وسایل، خندیدن یا میل ناگهانی به ادرار کردن کمک کند.

 

پیشگیری از بروز یبوست:

یبوست باعث تجمع بیش از حد مدفوع در روده بزرگ می‌شود و به مثانه فشار وارد می‌کند و مانع از بزرگ شدن آن می‌شود.

 

داشتن فعالیت بدنی:

فعالیت بدنی می‌تواند به پیشگیری از مشکلات مثانه و همچنین یبوست کمک کند. همچنین می‌تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند.

 

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی:

هم زنان و هم مردان باید مدت کوتاهی پس از رابطه جنسی ادرار کنند تا باکتری‌هایی که ممکن است در حین رابطه جنسی وارد مجرای ادرار شده باشند، دفع شوند.

 

کاهش مصرف نمک:

نمک زیاد در رژیم غذایی، تعادل نمک/مواد معدنی/آب را در کلیه‌ها کاهش می‌دهد. رژیم غذایی پر سدیم با افزایش فشار خون مرتبط است. فشار خون بالا و کنترل نشده طولانی مدت می‌تواند منجر به آسیب کلیه شود. رژیم غذایی پر نمک نیز ممکن است به ایجاد سنگ کلیه کمک کند.

 

انتخاب رژیم غذایی سالم:

انواع مختلفی از میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود انتخاب کنید. به عنوان مثال می‌توان به زغال اخته، هویج، فلفل زرد، مارچوبه، توت فرنگی و گل کلم اشاره کرد. غذاهای مفید برای مثانه عبارتند از: موز، آجیل، تخم مرغ، لوبیا سبز و غلات. همچنین مراقب میزان قند، سدیم و کالری غذاهای مورد علاقه خود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *