اختلال نعوظ(ED) ، ناتوانی در ایجاد یا حفظ حالت نعوظ به مدت کافی هنگام مقاربت جنسی است. گاهی از آن به عنوان ضعف جنسی یاد میشود، اگرچه این اصطلاح امروزه کمتر استفاده میشود.اختلال نعوظ موقت، نادر نیست. بسیاری از مردان، هنگام استرس آن را تجربه میکنند. با این وجود، اختلال مداوم میتواند نشانهای از یک بیماری باشد که نیاز به درمان دارد. همچنین میتواند نشانهای از مشکلات عاطفی یا ارتباطی باشد که ممکن است لازم باشد توسط یک متخصص برطرف شود.
چه عواملی باعث نعوظ میشود؟
اختلال نعوظ میتواند ناشی از اختلال در هر مرحله از فرآیند نعوظ باشد. نعوظ، نتیجۀ افزایش جریان خون در آلت تناسلی شما است. جریان خون معمولاً توسط افکار جنسی یا تماس مستقیم با آلت تناسلی شما افزایش مییابد.
هنگامی که یک مرد دچار هیجان جنسی میشود، عضلات آلت تناسلی مرد شل میشوند. این موضوع، امکان افزایش جریان خون از طریق شریانهای آلت تناسلی را فراهم کرده و دو محفظۀ درون آلت تناسلی را پر میکند. با پر شدن محفظهها از خون، آلت تناسلی مرد سفت و محکم میشود.
نعوظ زمانی پایان مییابد که این عضلات منقبض شده و خون انباشته شده از وریدهای آلت تناسلی خارج شود.
دلایل اختلال نعوظ
علل احتمالی زیادی برای اختلال نعوظ وجود دارد و میتواند شامل دلایل عاطفی و جسمانی باشد. علل شایع آن عبارتند از:
بیماریهای قلبی عروقی
دیابت
هایپرتانسیون یا فشار خون بالا
کلسترول بالا
چاقی
کم بودن تستسترون یا عدم تعادل هورمونهای دیگر
بیماریهای کلیه
سن بالا
استرس
اضطراب
افسردگی
مشکلات رابطۀ جنسی
داروهای تجویزی خاص مانند داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا یا افسردگی
اختلالات خواب
مصرف مواد مخدر
مصرف بیش از حد الکل
مصرف محصولات دودناک
بیماریهای خاص مانند پارکینسون یا فلج چندگانه (MS)
آسیبدیدگی ناحیۀ لگنی در اثر ضربه یا جراحی
بیماری پیرونی (Peyronie) که باعث ایجاد بافت اسکار در آلت تناسلی میشود.
اختلال نعوظ میتواند تنها توسط یکی از این عوامل یا ترکیبی از آنها ایجاد شود. به همین خاطر، شما باید با پزشک خود مشورت کنید تا آنها بتوانند بیماریهای زمینهای شما را رد یا در صورت وجود، درمان کنند. دربارۀ دلایل اختلال نعوظ بیشتر بخوانید.
درمان اختلال نعوظ
درمان های مختلف بسته به علت و شرایط وجود دارد. کاشت یا تعبیه پروتزهای آلت زفیر سوئیس درمان قطعی و همیشگی شلی آلت و اختلال نعوظ ناشی از شرایط جسمی است.
مقاله اختلال نعوظ – بخش اول