آناتومی آلت یا عملکرد نعوظ مردان

آناتومی آلت

اندام تناسلی مردان از ساختار و اجزای مختلفی تشکیل شده است. آلت تناسلی که به صورت استوانه ای و بی استخوان و غضروفی بوده و مجراری خروجی ادرار ( انتهای دستگاه ادرار ) نیز در آن وجود دارد. قسمت ابتدایی این سیلندر ها یا همان پایه ی آلت در داخل بدن و در قسمت لگن قرار دارد و مجرای ادرار را به پروستات متصل میکند، پروستات غده‌ای است سفت به شکل یک هرم وارونه که قسمتی از آن بافت غددی و قسمتی بافت عضلانی – همبندی دارد و ابتدای مجرای ادرار را احاطه می‌نماید. پروستات مجرای خروجی ادرار را از یک طرف به مثانه ( برای تخلیه ادرار ) و از طرف دیگر به مجرای خروج منی ( برای تخلیه منی ) متصل می‌نماید.

 

به زبان ساده تر پروستات متصل کننده مجرای مثانه و مجرای منی که از بیضه ها نشات گرفته است، به مجرای داخل آلت که انتهای آن به سوراخ سر آلت می‌رسد می‌باشد . غده پروستات در موقع انزال منقبض می‌شود و ماده شیری رنگ قلیایی به منی اضافه می‌کند. حالت ژلاتینی منی به دلیل همین ماده است. ترشحات پروستات در انسان به‌طور تقریبی و معمولی حدود ۳۰ درصد حجمی منی را تشکیل می‌دهد. بیضه ها نیز در زیر آلت قرار گرفته است و از وظایف اصلی این اندام می‌توان تولید اسپرم و سایر مایعات ترکیب شده با اسپرم را نام برد که آن را به شکل منی در می آورده و در هنگام برقراری رابطه با شریک جنسی ، اسپرم تخلیه و از مجرای داخل آلت خارج می‌شود.

 

نعوظ چیست ؟

نعوظ یا اصطلاحا  شق شدن یا سیخ شدن آلت به حالتی گفته می شود که در آن آلت مرد بزرگ و سفت می‌گردد و اصطلاحا مرد برای رابطه ی جنسی با شریک خود بر انگیخته و آماده می‌شود . در این حالت آلت تناسلی در چند دقیقه و به سرعت بزرگ و سفت می‌شود.

 

نعوظ در مردان چگونه ایجاد می شود؟

آلت یک فرد شامل مجرای ادراری و قسمتی از دستگاه تناسلی می‌باشد . بافت آلت تناسلی مرد از دو سیلندر اسفنجی در قسمت بالای آلت (که در شکل زیر به رنگ سبز) و مجرای ادراری در قسمت پایین آلت ( که در شکل زیر به رنگ زرد) تشکیل شده است. در زیر آلت تناسلی، بیضه قرار دارد. آلت جنسی مردانه (Penis) دارای یک بخش کلاهک مانند ، بدنه یا بخش استوانه‌ای شکل ، کیسه بیضه و دو بیضه می‌باشد.

وریدهای پنیس یا رگ های خون رسان آلت که در بالای سیلندر های آلت قرار دارند وظیفه ی خون رسانی و پمپاژ خون به داخل این بافت های اسفنجی را بر عهده دارند.

آلت تناسلی در هنگامی که تحریک نشده باشد کوچک بوده و این اسفنج ها یا سیلندرها خالی از خون می‌باشند در نتیجه آلت در حالت خوابیده قرار دارد و کاملا نرم و با انعطاف است . نعوظ آلت برای اغلب مردان امری طبیعی است که بعد از تحریک و برانگیختگی جنسی به وجود می آید. با این حال، فرایند درونی نعوظ بسیار پیچیده بوده و نیازمند همکاری قسمتهای مختلفی از بدن است.

در زمان نعوظ این سیلندر ها توسط رگ ها یا ورید های آلت پر از خون شده و دریچه های  این وریدهای خون رسان بسته شده و مانع برگشت خون به عقب یا داخل ورید می‌شود و خون اصطلاحا در داخل این اسفنج ها حبس می‌شود ٬ به همین علت آلت حالت سفت و بزرگ پیدا می کرده و نعوظ شکل می‌گیرد. در واقع سیلندرها با پمپاژ خون به داخل آنها ٬ افزایش حجم پیدا کرده و بزرگ و سفت می‌گردند. ویدئو زیر به خوبی مراحل پمپاژ خون به داخل این سیلندر ها و شکل گیری نعوظ را نشان می دهد.

 

تفاوت نعوظ کامل و نعوظ ناقص

اگر سیلندر های آلت کاملا سفت و بزرگ شوند و اصطلاحا نعوظ کامل شکل گرفته شود. آلت فرد به حالت استوانه ی سفت و صاف در می آید. در نعوظ طبیعی و نعوظ کامل باید تمام قسمت های این استوانه یکدست و سفت باشد و برجستگی یا فرو رفتگی یا کاهش قطر در بدنه ی آلت وجود نداشته باشد و تمامی آلت به صورت یکدست سفت و محکم باشد.
اما اگر در زمان نعوظ آلت کاملا سفت نشود یا به طرفی کج باشد یا در قسمتی فرو رفتگی یا قطر کمتری داشته باشد یا در بدنه ی آلت شلی یا نرمی وجود داشته باشد. اصطلاحا آلت فرد به نعوظ کامل نرسیده و فرد دچار نعوظ ناقص یا اختلال نعوظ یا شلی آلت می‌باشد.

 

مشکلات نعوظ در مردان

مشکلات یا علت های متفاوتی باعث اختلال در عملکرد نعوظ یا شلی آلت فرد می‌شوند و اصطلاحا فرد را دچار عدم نعوظ یا نعوظ ناقص می‌نمایند.

اما اکثر این مشکلات به دو دسته ی متفاوت تقسیم بندی می شوند.
۱. مواردی که در عملکرد خون رسانی آلت تاثیر گذارند و بر اثر آنها فرد به مرور کیفیت نعوظ خود را از دست داده یا با کاهش سفتی آلت یا نعوظ ناقص رو به رو می‌شود:

در اثر کهولت سن یا بیماری هایی مثل قند یا چربی یا دیابت یا فشار خون ٬ اضافه وزن ٬ عدم تحرک مناسب ٬ تغذیه ی نا صحیح ٬ کشیدن سیگار و غیره عملکرد خون رسانی به سیلندر های اسفنجی شکل دچار اختلال شده و در نتیجه کیفیت نعوظ فرد کاهش می یابد.

مواردی که بافت خود آلت را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد سیلندر ها را دچار مشکل فیزیکی می‌کنند :

بیماری هایی چون نشت وریدی، شکستگی آلت یا پارگی سیلندر های آلت، ضربه به آلت و … نیز که قبلا توضیح داده ایم باعث صدمه به بافت آلت و سیلند های آن شده و در عملکرد نعوظ فرد تاثیر گذاشته یا فرد را دچار عدم نعوظ کامل می‌نمایند.

 

درمان عدم نعوظ مردان

درمان عدم نعوظ بسته به علت بیماری متفاوت بوده و همانطور که قبلا به روش های درمان عدم نعوظ اشاره کردیم انتخاب روش درمان به تشخیص پزشک ارولوژیست می‌باشد

پزشک اورولوژی بعد از انجام معاینه و آزمایشات تخصصی یکی از روش های درمان عدم نعوظ که در زیر آمده است را برای فرد انتخاب می‌نماید:
۱. روش درمانی غیر جراحی

الف ) درمان های دارویی

داروهای خوراکی که بسته به شرایط بیمار و با تشخیص پزشک ٬ ترکیبی از داروهای تقویت کننده ی نعوظ برای فرد تجویز می‌گردد،
داروهای غیر خوراکی مثل تزریق آمپول قبل از نزدیکی

ب ) لیزر تراپی یا استفاده از لیزر برای بهبود عملکرد نعوظ یا افزایش کیفیت نعوظ در بیمار

۲. روش های جراحی

الف ) جراحی بستن ورید که تنها برای معدودی از بیماران نشت وریدی جوابگو هست

ب ) جراحی پروتز آلت تناسلی که تنها راه درمان قطعی عدم نعوظ می‌باشد.

روش های درمان اختلال یا عدم نعوظ در با توجه به شرایط بیمار و علت عدم نعوظ در فرد و پس از انجام آزمایشات دقیق توسط پزشک و جراح ارولوژیست انتخاب می‌شود و پزشک برای درمان عدم نعوظ در بیمار ابتدا باید به بررسی شرایط او بپردازد و با توجه به توضیحات بالا روش درمان برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت خواهد بود و انتخاب روش به عهده ی جراح یا متخصص اورولوژی می‌باشد. و از طرف دیگر نمی‌توان یک روش درمان کلی برای تقویت نعوظ یا بهبود نعوظ یا درمان عدم نعوظ در تمامی بیماران تجویز نمود .

 

برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان مجرب شرکت روبینا پرسیا فارمد تماس بگیرید:

واتساپ و موبایل

09192069500

شماره تماس

02144025495

ایمیل

info@urologic.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *