نشت وریدی و تاثیر آن در اختلال یا عدم نعوظ مردان

نشت وریدی

ورید چیست؟

رگ‌های خونی، لوله‌هایی باریکی هستند که در بدن انسان ها بخشی از دستگاه گردش خون را تشکیل می دهند. وظیفه این رگ ها انتقال خون در سرتاسر بدن میباشد. رگ ها با توجه به وظیفه به دو دسته ی متفاوت تقسیم می شوند :

سرخرگ : وظیفه ی پمپاژ یا رساندن خون پاک یا خون تمیز از قلب به بافت های بدن را دارند

سیاهرگ : وظیفه ی جمع کردن خون مصرف شده یا خون کثیف از بافت های بدن و انتقال آن به قلب را دارد .

این سرخرگ ها و سیاهرگ ها از نظر اندازه و قطر در قسمت های مختلف بدن متفاوت می‌باشند .

در زمان گردش خون در بدن خون در داخل این ورید ها و سرخ رگها در جریان می‌باشد. داخل هر یک از این ورید ها دریچه های کوچکی قرار دارد ( دریچه های لانه کبوتری ) که در زمان حرکت خون باز شده و پس از آن بسته می شود و با این کار مانع برگشت خون به عقب در مسیر گردش خون میشود.

 

ورید آلت تناسلی چیست؟

وریدهای آلت تناسلی، رگ هایی هستند که در بالای سیلندر های آلت قرار گرفته و وظیفه ی انتقال خون از بافت آلت تناسلی را به عهده دارند. داخل این وریدها نیز همانند سایر ورید های بدن دریچه های لانه کبوتری وجود دارد که این دریچه های لانه کبوتری در فواصل مشخصی در طول سیاهرگ قرار گرفته اند و در زمان نعوظ و بزرگ شدن سیلندر های آلت، این دریچه ها بسته شده و به حبس شدن خون داخل سیلندر ها کمک میکند و با این کار باعث سفتی و استوار شدن آلت تناسلی میگردد.

در شکل سمت چپ آلت در حالت شل و معمولی دیده می شود، در این حالت دریچه های ورید باز بوده و هر خونی که داخل آلت تناسلی وارد می‌شود آن را خارج می کند.
در شکل سمت راست، آلت در حالت نعوظ دیده می شود، که در این حالت سیلندر های داخل آت پر از خون بوده و دریچه های ورید ها نیز بسته می‌باشد و خون نمی‌تواند از آلت فرد خارج شود. در نتیجه آلت سفت و بزرگ می‌شود و به نعوظ می‌رسد.

 

نشت وریدی چیست؟

نشت وریدی یا Venous leak یکی از بیماری های فیزیکی آلت تناسلی مردان است که به نوعی اختلال در عملکرد صحیح این ورید ها و به صورت دقیق تر اختلال در عملکرد دریچه های ورید آلت می باشد .

همانطور که قبلا در مورد نحوه و عملکرد نعوظ در بدن مردان توضیح دادیم، ورید ها وظیفه ی خون رسانی به کپسول یا بافت اسفنجی آلت تناسلی را دارند . برای ایجاد نعوظ کام، خون در این دو کپسول اسفنجی شکل حبس شده و همانند بادکنکی که در اثر دمیدن هوا به داخل آن بزرگ می شود، بافت آلت نیز بزرگ می گردد. در آلت تناسلی نیز همانند بادکنک مجرای ورود هوا باید بسته باشد و نشتی نداشته باشد تا به درستی باد شود و باد آن خالی نگردد.

این بافت های اسفنجی شکل نیز باید از خون پر شده و دریچه های ورید ها که در بالا توضیح دادیم مانع خروج این خون از داخل بافت اسفنجی آلت گردد .در زمانی که ورید سالم بوده و این دریچه ها به درستی کار می‌کنند، این اتفاق می افتد و فرد به راحتی به نعوظ می رسد

اما زمانیکه این دریچه ها دچار اختلال شده و توانایی بسته شدن خود را از دست می‌دهند اصطلاحا ورید آلت دچار نشت شده و فرد به بیماری نشد وریدی دچار می شود، هرچه این در چه خراب تر باشد، شدت نشت وریدی نیز بیشتر شده و آلت فرد سفتی خود را بیشتر از دست می‌دهد و در موارد شدید نیز فرد به صورت کامل دچار عدم نعوظ و ناتوانی جنسی در مردان می‌گردد. در این نوع از اختلال که نشت وریدی نامیده می‌شود خون در آلت تناسلی باقی نمی‌ماند و بیمار همیشه دچار شلی آلت و عدم نعوظ می‌باشد.

 

نشت وریدی یکی از علت های شایع در بیماری عدم نعوظ می باشد.

در بررسی های به عمل آمده بر روی بیمارانی که دچار بیماری عدم نعوظ هستند، بدین معنی که توانایی نعوظ را اصلا ندارند، نشت وریدی یکی از علت هایی بود که به فراوانی در بیماران دیده می شود و در مقابل سایر علت ها، بیشترین فراوانی را داشت. به زبان ساده تر، در افرادی که دچار بیماری عدم نعوظ هستند. احتمال زیادی برای وجود نشد وریدی وجود دارد و می‌توان گفت نشت وریدی یکی از علت های شایع در بیماری عدم نعوظ مردان می‌باشد.

 

درمان نشت وریدی

یکی از درمان های پر طرفدار این بیماری جراحی های پروتز عدم نعوظ است که قبلا انواع پروتز ها و جراحی پروتز به صورت کامل توضیح داده شده  که تنها روش درمان قطعی در این بیماران نیز به شمار می‌رود.

دومین روش درمانی که پاسخ دهی نسبی دارد بستن ورید دچار مشکل به کمک جراحی است، که درمان قطعی و صد در صدی نبوده و در گذشته برای بیماران استفاده می شده است. در برخی از بیماران دچار نشت وریدی، پزشک به کمک جراحی و در صورت امکان ورید دچار مشکل را بسته و در موارد بسیار نادری دیده شده که این کار نتیجه داده و مشکل نشد ورید در فرد درمان شده است . در گذشته به علت نبود پروتز ها، اکثر افراد دچار نشد وریدی، درمان نداشته و فرد تا آخر عمر خود توانایی برقراری رابطه ی جنسی را نداشت.

اما امروزه با پیشرفت علم و تولید پروتز های آلت تناسلی و ایمپلنت های درمان عدم نعوظ ، می‌توان به صورت قطعی این بیماری را درمان نمود. درمان نشت وریدی توسط متخصص و جراح ارولوژیست انجام می پذیرد و برای درمان بیماری نشت وریدی باید به پزشک ارولوژیست مراجعه نمود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *