استنت درمان تنگی مجرای ادراری یوونتا

تنگی مجرای ادرار بیماری است که در آن قطر مجرای ادرار براثر زخم ناشی از تورم، آسیب یا عفونت باریک شده باشد و جریان خروج ادرار از آن محدود شود که عمدتا در مردان دیده می‌شود. بدون درمان، شما همچنان در تخلیه مشکل خواهید داشت. ممکن است عفونت‌های ادراری و بیضه‌ای یا سنگ ایجاد شود. همچنین احتمال احتباس ادرار وجود دارد. (هنگامی که شما نمی‌توانید ادرار را تخلیه کنید). که می‌تواند منجر به بزرگ شدن مثانه و مشکلات کلیوی شود.

برای درمان تنگی مجرای ادراری دارویی وجود ندارد و انتخاب روش درمان مناسب بر اساس نظر پزشک و محل و شدت تنگی و نیز بر اساس سن و سابق پزشکی بیمار و شرایط وی از جمله شرایظ قلبی، فشار خون و دیابت و غیره متفاوت خواهد بود. یکی از روش های درمان تنگی مجرا علی الخصوص برای تنگی های برگشت پذیر مجرا تعبیه نسل جدید استنت های مجرا استنت یوونتا به منظور جلوگیری از عود تنگی و ترمیم مناسب محل تنگی در مجرا میباشد. کارگذاری استنت‌های یوونتا معمولا به شکل سرپایی بوده و پس از آن بیمار مرخص می‌شود.

استنت های یونتا به طور موقتی (از سه تا شش ماه) در داخل مجرا می مانند و پس از آن خارج می شوند تا در این مدت بافت مجرای ادرار به دور آن شکل بگیرد و اصطلاحا اپیتالایز شود.

پس از تعبیه استنت دیگر به کارگذاری و نگه داشتن سوند ادراری نخواهد بود.

استنت یوونتا از جنس سیلیکون، نیکل، تیتانیوم و پلاتینیوم می باشد که با استفاده از سیستوسکوپ و پس از انجام دیلاتاسیون یا اورتروتومی داخلی، در مجرای ادرار به جهت پیشگیری از عود مجدد تنگی قرار می گیرد.

بر اساس جدیدترین مقالات معتبر، استنت های مجرای ادرار یونتا، نتایجی رضایت بخش داشته اند (82% میزان موفقیت) و میزان عوارض نیز در آنها ناچیز و کم درجه بوده است.  همچنین عدم جابجایی استنت های یوونتا و عدم آسیب به بافت سالم از مهمترین خصوصیات نسل جدید استنت های مجرای ادرار یوونتا می باشد.