بیماری پیرونی چیست؟

بیماری پیرونی، نوعی بیماری اکتسابی آلت تناسلی مردانه است که موجب انحراف،کوتاه شدن آلت تناسلی و احساس درد بخصوص هنگام نعوظ خواهد شد. این بیماری به علت تشکیل بافت فیبروز (لیفی) در داخل جسم غاری (تونیکا آلبوژینه آ) ایجاد می‌شود. در این بیماری که حدود پنج درصد ازمردان به آن مبتلا هستند؛ بافت همبندی در داخل بافت نرم پنیس ایجاد می‌شود و موجب اختلال در نعوظ ، منحنی شکل شدن آلت، درد و کوتاهی اندازه آلت تناسلی می‌شود.

پلاک های خمیدگی آلت تناسلی بیشتر (۷۰ درصد مواقع) در بالای (یا سمت پشتی) آلت تناسلی تشکیل می شوند. این پلاک‌ها باعث می‌شوند که آلت تناسلی کمتر انعطاف‌پذیر باشد و ممکن است باعث شود آلت تناسلی در هنگام سفت شدن به سمت بالا خم شود.

هنگامی که پلاک ها در پایین یا کنار آلت تناسلی ایجاد می شوند، خمیدگی به سمت پایین یا به طرفین خواهد بود. برخی از مردان بیش از یک پلاک دارند که ممکن است باعث انحنای پیچیده شود. در این بیماری زمانی که آلت تناسلی به حالت نعوظ می‌رسد، منطقه دارای بافت اسکار قادر به کشش نیست و در نتیجه آلت تناسلی شکل طبیعی هنگام نعوظ را نگرفته و احتمالاً با درد همراه است.
بیماری خمیدگی آلت تناسلی می تواند کیفیت زندگی شما را بدتر کند. بیش از ۷۵ مرد از هر ۱۰۰ مرد مبتلا به بیماری پیرونی به دلیل آن استرس و افسردگی دارند. متأسفانه بسیاری از مردان مبتلا به بیماری پیرونی خجالت می کشند و ترجیح می دهند به جای دریافت کمک، در سکوت رنج ببرند.

بیماری انحنای آلت تناسلی چقدر شایع است؟

تصور می شود که بیماری پیرونی در حدود ۴ نفر از هر ۱۰۰ مرد بین ۴۰ تا ۷۰ سال رخ می دهد. این بیماری در مردان جوان نادر است ، اما در مردان ۳۰ ساله دیده شده است. تعداد موارد ممکن است بیشتر از تخمین ها باشد ، زیرا بسیاری از مردان ممکن است خجالت بکشند و ترجیح دهند به پزشک مراجعه نکنند.

علت به وجود آمدن بیماری پلاک پیرونی چیست؟

علت اصلی این بیماری مشخص نیست، انحنای آلت تناسلی می تواند مادرزادی باشد یا به دلایل مختلف رخ دهد ولی متخصصان وارد شدن ضربه به آلت تناسلی به ویژه در حالت نعوظ را یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به این بیماری میدانند. به عنوان مثال، ممکن است آلت تناسلی مرد در هنگام رابطه جنسی، فعالیت‌های ورزشی و یا در نتیجه یک حادثه دچار آسیب‌دیدگی شود.

بیماری در افراد دیابتی، سیگاری، مصرف کنندگان الکل و افراد مبتلا به فشار خون شایع تر است.

درمان کجی آلت تناسلی

در موارد بسیار کمی (حدود ۱۳ مورد از ۱۰۰ مورد)، بیماری پیرونی بدون درمان از بین می رود. اکثر پزشکان اورولوژیست درمان بیماری را بدون جراحی برای ۱۲ ماه اول پس از اولین تشخیص بیماری پیشنهاد می کنند. مردانی با پلاک های کوچک، انحنای کم آلت تناسلی، بدون درد و بدون مشکل جنسی ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. اگر نیاز به درمان دارید، انتخاب های زیادی وجود دارد.در مراحل ابتدای درمان مانند هر روش درمانی دیگر درمان دارویی ویتامین e خوراکی، آمینو بنزوات پتاسیم، تاموکسیفن، کلشی سین و یا تزریق  وراپامیل به داخل پلاک توصیه میشود.

روش های جراحی درمان کجی آلت تناسلی

این نوع جراحی را می توان با برش دادن تکه های کوچک بافت در قسمت بیرونی منحنی و دوخت آن به صورت بسته و یا با تا کردن بافت و کشیدن آن با نخ جراحی انجام داد. این جراحی اغلب بی‌خطر است، انجام آن برای جراح آسان است و خطر مشکلات پایینی دارد (مانند خونریزی یا بدتر شدن اختلال نعوظ ).

اشکال دیگر این است که این نوع جراحی می تواند آلت تناسلی را کوتاهتر کند. این جراحی برای مردانی که اختلال نعوظ خفیف دارند یا بدون اختلال نعوظ هستند، انحنای آلت تناسلی خفیف تا متوسط ​​و آلت تناسلی بلند دارند، بهتر است.

استفاده از پروتز های آلت تناسلی برای مردان مبتلا به بیماری انحنای آلت تناسلی و اختلال نعوظ متوسط ​​تا شدید هستند. در بیشتر موارد، این کار آلت تناسلی را صاف می کند و به آن اجازه می دهد تا برای رابطه جنسی به اندازه کافی سفت شود.

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی یک روش غیر تهاجمی بین روش درمانی دارویی و جراحی می تواند باشد در این روش  امواج ضربه ای با شدت کم بر روی نقطه هدف بر روی آلت تناسلی در محل پلاک توسط یک پروب اعمال میشود. این امواج ضربه ای باعث افزایش خون رسانی و به مرور از بین رفتن  پلاک پیرونی می شود برای درمان به این روش نیاز به بستری شدن در بیمارستان و یا بیهوشی نیست و به حداقل یک یا دو جلسه ی 30 الی 40 دقیقه ای در هفته نیاز دارد. بیماران پس از هر جلسه درمانی میتوانند به راحتی به فعالیت های روزانه خود بپردازند. طبق آخرین یافته های علمی نتایج درمانی بسیار مطلوب بوده است.